בעבר הרחוק כאשר חומרי וידאו היו מצולמים על סרט צילום, תפקידו של העורך היה לגזור את רצועות הסרטים במספריים לבחור את הצילומים הנכונים לו, ולהדביק אותם אחד ליד השני – עד אשר נוצר סליל שלם ורציף . אותו סליל היה למעשה כל הסרט . לימים אפשרה הטכנולוגיה לדגום את אותם סרטים ולבצע את החיבור בתוכנות מחשב , מה שהקל על מלאכת העריכה אך תהליך הדגימה פגע באיכות הצילומים.
כיום – אנו חיים בעידן בו כל חומרי הוידאו מצולמים מראש דיגיטלית, במכשירי טלפון ניידים, או ציוד צילום מתקדם . ריבוי החומרים והאפשרויות הבהירו את חשיבות תפקידו של העורך : סינון החומרים הרלוונטים ובניית רצף קטעי וידאו ותמונות שצולמו מראש ולשלבם על ציר זמן יחד עם פס קול (קריינות, הקלטה, מוסיקה וסאונד אפקטס).
הסיבות שתהליך שכזה צריך להתבצע הן כדלקמן :
- כל סצנה מצולמת ממספר זוויות צילום ובכמה נסיונות , העורך בוחר את הקטעים הטובים ביותר, כאלה שצולמו טוב בהיבט הטכני, בהם ההתרשות היתה הכי ברורה ובהם השחקנים עשו עבודת משחק טובה ומרגשת , העיקר שיווצר רצף סיפורי נכון .
- פעמים רבות , בעיקר בסרטי תדמית, סרטי מוצר ובפרסומות עלינו לשלב בסרט כותרות, גרפים וכל אלמנט ויזואלי שיעביר וידגיש את הנתונים.
- בתוכנות העריכה הקיימות ישנן אפשרויות להוספת סגנונות מעברים ואפקטים – פעולות שרק עורך וידאו מקצועי יכול לבצע תוך שיקול דעת .
תוכנות העריכה המתקדמות והנפוצות היום בשוק הם :
Final Cut Pro, Adobe Premiere,Windows Moviemaker
לכל אחת יחוד משלה , רמת מורכבות ויעוד משלה.
עורך הוידאו לוקח את הקטעים שבחר , מניח אותם על ציר זמן אחד אחרי השני , הוא צריך לבנות סיפור במסגרת זמן נתונה ולברור את הקטעים הטובים והנכונים ביותר. העידן המקוון וזמינות הכלים המאפשרים יצירת סרט והצגתו ברשת , נותנים את החופש לכל גולש לצלם לערוך ולפרסם סרטונים . החופש והזמינות הציפו אותנו במליוני סרטים באיכות נמוכה . על מנת ליצור סרט מקצועי שיבדל מהשאר אנו זקוקים לעורך וידאו מקצועי ומנוסה שיצור סיפור עם אמירה, מסר ונראות ייחודיים.
אצלנו בסטודיו ג׳אנקיארד 7 , אנו רואים בעריכה שלב מהותי ביצירה .
בין אם מדובר בחומרים שצולמו ע״י מקור חיצוני , או חומרי ארכיון ובין אם אלה חומרים שצילמנו אנו .